"2020"

Den ”bette” blå i fornemt selskab.

Tirsdagstræf i Lundby krat.

Hvad kan der gå galt?

Med en Mini hvor alt (næsten) er lavet, så bør vi jo kunne køre hele sommeren uden problemer!

Eller det var i alt fald jeg havde håbet på, men det var ikke helt sådan det skulle gå, viste det sig.

Første problem skulle vise sig at være baghjulslejerne som jeg åbenbart havde fået strammet lige vel meget, så de var ret hurtigt slidt op, 100km tror jeg.

Toppakning.

Topstykke, toppakning og topbolte gav mange ”fornøjelige” time i værkstedet.

På en af mine første ture ud i Vendsysselske natur endte jeg med at måtte halte hjem på kun to cylindre med kompression.

Toppakningen var brændt mellem cylinder to og tre, skulle det vise sig.

Af med toppen og en ny toppakning i, det er dog lidt bøvlet, for hele udstødningen skal skilles delvis ad og afmonteres for at manifolden kan komme af topstykket.

Da toppen nu var afmonteret, fik ventilerne lige en let gang slibning.

 I med en ny toppakning, på med topstykket og udstødningen og så er vi kørende igen.

Kort tid efter bemærker jeg at et par af tændrørene er farvet røde af den røde kølervæske jeg bruger!

Efter en tur nede hos Martin hvor forhjulene blev sporet og tænding og karburator justeret begynder den igen at gå dårligere. Jeg måler kompression og kan se at den er gal med cylinder to og tre.

Af med toppen, men denne gang bliver toppen planet inden den kommer på igen. Blokken bliver tjekket med stållineal og lampe for at se om den ikke er plan, hvilket den tilsyneladende er.

Denne gang bliver toppen samlet med nye topbolte. Trods det at det er nye bolte vil den sidste bolt ikke op på momentet så den bliver forsigtigt afmonteret. Det viser sig at den er blevet knap 1mm tyndere, så den har været tæt på at knække, nå men så må jeg genbruge en af de gamle, og den tykkeste bliver valgt og det hele holder resten af sæsonen.

Det bekymre mig med de nye topbolte, hvis en ikke kan klare momentet hvad så med resten, vil de over tid tabe moment ved at strække sig yderligere!

Så da den lille blå gnom var gået i hi var løsningen et sæt nye ARP topbolte, så forfra igen med ny toppakning og slibning af ventiler.

Benzinpumpe.

Jeg kunne se og lugte at der var en benzin lækage så benzinpumpen blev skiftet ud med en ny.

Ind studsen, kan justeres til den ønskede retning, men ikke ud siden, det resulterer i at ud studsen peger lige mod udstødningsmanifolden og at benzinslangen op til karburatoren ligger meget tæt på udstødningsmanifolden. Selv om udstødningsmanifolden er omviklet med isolerende bånd og benzinslangen er beskyttet med varmeisolering, er det langt fra ideelt.  

Radio.

Der var da jeg købte bilen monteret en radio med CD afspiller i bilen. Radioen var sat ind der hvor betjeningspanelet skulle sidde. For at få plads til radioen havde nogen taget en stor skovøkse og lavet hullet så stort at der var plads til radioen)o:b

Panelet og rammen kan man købe, men de beslag til at fastgøre det med fås ikke længere. Heldigvis var der en af de gamle gutter i Mini Klub Nord der havde et sæt liggende jeg måtte få.

Kopholder.

Hullet hvor betjeningspanelet var installeret og hvor radioen burde have siddet, blev erstattet med et aluminiumsbeslag hvorpå der blev monteret en kopholder med påklistret ur.

Ledningsnet.

Ledningsnettet var mildest talt en gang rod. Det var lavet af det originale fra 78 og så noget nyere der passer til instrumenterne.

Det var uoverskueligt, sikringer og relæer lå løst og spredt ud inde i bilen bag instrumentbordet.

Jeg besluttede mig for at der skulle bringes orden i den gordiske knude. Heldigvis var Kim i den periode sendt hjem pga. corona nedlukning.

Jeg lavede et panel til relæsokler og sikringsholder så tingene er overskuelige til at udskifte.

Ledningerne blev kortet op, strømtyve og kronmuffer fjernet, alle samlinger loddet og beskyttet med krymp fleks.

Der var et hav af ledninger der ingen funktion havde og de blev fjernet, og alt virkede da vi var færdig.

Dæk.

Efter at have fået sporet hjulene for var det tydeligt at dækkene var tjenelige til udskiftning. Begge fordæk var meget slidte på den yderste del.

Jeg forhørte mig, og læste om andres erfaringer om hvad dæk der var de bedste erfaringer med og det var helt klart 165/70×12” fra Yokohama.

Dækkene blev bestilt hjem og efterfølgende monteret hos Benny, der servicerer vores hverdagsbiler.

Det var dog ikke ubetinget succes, for dækkene hoppede når jeg ramte 80km/t og det er jo en hastighed hvor mange kilometer bliver kørt.

Lundby Krat.

Nu var det hele jo ikke bare arbejde i værkstedet, det blev også til en del lune tirsdags aftner i ”Krattet” sammen med rigtig mange bilentusiaster og mange fine biler i alle afskygninger.

Min gamle ven, Søren Bamse, er en af dem jeg ind imellem hilser på derude. Somme tider, når vejret er til det, kommer han sammen med familien i hans badekar på hjul(o:b

Der er stort set altid garanti for at møde nogle af gutterne fra Mini Klub Nord derude.

Sommetider bliver der slået op på FB at der bliver medbragt gril, så er det bare at medbringe noget at putte på den.

Til venstre ses Bjarnes fine Austin Mini Cooper S, til højre har Mini Heine sneget en Triumph Herald ind mellem Minierne.

Mini Klub Nord.

På trods af corona, blev det til et par ture eller tre.

En onsdagstur, sommerafslutning til en imponerende Volvo traktor samling og så en fælles tur i forbindelse med generalforsamlingen.