"2019 - Renovering".

Hvad er det der trænger til en kærlig hånd.

Jeg valgte den ”bette blå” fordi den karrosserimæssigt er i en rigtig fin stand, dog skal der på et tidspunkt et par nye forskærme og trekantstykker til men det kan godt vente til vinteren 2022, det er i hvert fald planen.

Det rust jeg her efter 31/2 år har fundet, er ikke alvorligt og på ikke kritiske steder.

Forreste ”subframe” er meget rusten, men det er ikke et stort problem da den er lavet i noget kraftigt gods.

Bagerste ”subframe” viser sig ved et nøjere eftersyn at være gennemtæret og skal skiftes.

Motoren går fint og køre 20km per liter 100 oktan med tilsætningsstoffer.

Årsagen til at skifte den er at den ”pisser territoriet” lige vel meget af.

Front subframe renovering.

Da sæsonen 2018 sluttede blev den bette klodset op og front rammen med motor sænket neden ud. Herefter blev motoren løftet ud og alt afmonteret og renset af for undervognsbehandling og andet fedt og olie.

Efter rengøring blev den sandblæst.

Under rammen er der to steder der typisk bliver brugt til at placerer dunkraft, hvilket de ikke er beregnet til da de bliver trykket skæv.

Min løsning var at rette rammen op og svejse et par plader i så rammen kan holde til det.

Der var også lige et par originale svejsninger der ikke levede op til mine forventninger(o:b

Alle dele, bærearme, beslag, bremsekalibre, trækaksler, nav, trompeter osv. blev rengjort og sandblæst.

Front rammen og mange af delene blev derpå el galvaniseret og pulverlakeret. Mange dele måtte jeg dog selv male med pensel eller spraydåse.

Kalibrene blev renoveret, alle sliddele, lejer, pak dåser, bærerkugler, styrekugler og bøsninger skiftet til nyt.

Nye gummi ”cones”, som er affjedringen på en Mini samt aksler og lejer i bærearme er nyt.

Motoren.

Motoren blev bygget af en af de gamle gutter der var med til at starte Mini Klub Nord, Søren Carlsen.

Blokken er en 998 short block der er boret .020″

Stemplerne er flade raised pistons.

Knastaksel er enten 731 eller 997 cooper.

Topstykket er et 1300 topstykke hvor indsugningsventilerne er så store at det er nødvendigt at lave ud fræsning i blokken.

Udstødning er RC40.

Karburator er en enkelt 1½” SU.

Effekten formodes at være på 45-50hk.  

Raised D formede stempler hæver kompressionen, men da forbrændingskammeret er en del større i et 1300 topstykke, sammenlignet med et standard 998 topstykke, er kompressionen formodentligt ikke nævneværdigt højere end standard.

 

Karburatoren var meget beskidt og slidt så den fik den blev totalt adskilt og renset.

SAW monterede nye bøsninger og derefter blev den samlet med et komplet renoveringssæt.

Den originale tænding med platiner blev udskiftet med en komplet ny elektronisk.

Det var muligt bare at udskifte platin delen til elektronisk, men en komplet Accuspark strømfordeler kostede mindre end det dobbelte af elektronikken alene, nemlig omkring 800kr.

El tændingen har fungeret perfekt og uden problemer og så var den meget simpel at installerer.

Bremsecylinder viser sig at være utæt. Jeg fik det råd at skifte den fordi det er meget vanskeligt at renoverer de og få den tæt.

Koblingscylinderen var meget rusten og medtaget så den blev også byttet til nyt.

De bremse og koblingsslanger der var i orden blev genbrugt, resten skiftet.  

Renovering af bagbro.

Klar til at blive monteret, alle dele er renoverede eller nye.

”Rear subframe”.

Den gamle rear subframe var tæret igennem og blev erstattet med en helt ny.

I forhold til front subframen er rear subframen noget pullerværk.

Rear subframen er lavet i noget forholdsvis tyndt plade, presset i flere lag og lavet så salt og skidt og lort kan samle sig og forårsage korrosion.

Jeg var så heldig at Mini Heine havde en der aldrig havde været monteret og som vi blev enige om en fornuftig pris for.

Rammen blev sandblæst, el galvaniseret og pulverlakkeret.  

Bærearmene var ”grattet” ind i undervognsbehandling som blev renset af hvorefter de blev sandblæst og pulverlakeret.

De gamle aksler og lejer var særdeles tjenlige til udskiftning.

I bærearmen sidder der 2 lejer, et nåleleje og en lejebøsning, hvorfor det ikke er to nålelejer er jeg ikke klar over.

Nålelejerne er uproblematiske at skifte, men lejebøsningerne skal presses i og derefter rives op til lejepasning.

Sådan en justerbar rival har hverken jeg eller firmaet men heldigvis var der en flink mand der meldte sig på banen og tilbød at jeg kunne låne hans.  

Bremser.

Jeg troede at bremserne kunne renoveres, men jo mere jeg fik dem skilt ad jo mere gik det op for mig at der skulle komplet nye på.

Heldigvis er det muligt at købe komplette bremser til fornuftige priser, så ved man at det er i orden.

Bremserne blev monteret på de ny renoverede bærearme med helt nye lejer, bremserør og bremseslanger.  

Ophæng.

Ramme ophængs beslagene blev sandblæst og pulverlakeret, bæreakslen for er ny og alle monteret med nye gummi bøsninger og de bliver selvfølgelig monteret i karossen med nye stålbolte.

Slutmontering.

Rammen nu monteret med alle de nye og de renoverede dele og monteres i karossen. Støddæmperne bliver monteret og bærearmene klippet fri.

Nyt håndbremsekabel monteres med megen møje og besvær så styretapperne kommer ind i andefødderne.

Til slut monteres RC40 udstødning med to potter, så er den til at holde ud at køre i.