Ladeproblemer.
På en tur ud til min gamle kammerat Jønne holdt den op med at lade med 13,5V, ladespændingen faldt til 11,5V.
Jønne, der roder med alskens mekanik troede at det kunne være støv fra kullene i generatoren der kunne være årsagen. Da jeg kom hjem blev de renset, de så i øvrigt fine ud, men det hjalp ikke noget.
En ny generator blev købt med lige så nedslående resultat.
Herefter fik den en ny akkumulator, hvad skulle der ellers være galt? Noget andet viste det sig.
Nu havde jeg ikke selv flere ideer og forespurgte derfor på “BMCfreaken” om ideer til løsningsforslag.
Jan Glad, der har kørt ræs i engelske biler en menneskealder, skrev at det kunne være pæren i ladelampen der skulle øges til en højere værdi, da den åbenbart styre generatoren, hvilket er et kendt fænomen når man køre med generator.
Det viste sig at fatningen til tændings og ladelamperne var faldet ud af speedometeret! Da de blev sat i igen ladede generatoren som den skulle, og nej jeg har ingen forklaring, da de ikke umiddelbart har elektrisk forbindelse.